روش نوشتن کمپین‌ تبلیغاتی

اصول طراحی کمپین تبلیغاتی برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی کمپانی‌ها، ارتقای آگاهی از برند، معرفی خدمات یا محصولات به مخاطبین ضروری‌ست. تعیین دوره‌ی زمانی مناسب و بودجه‌ی فکر شده، مخاطب مناسب و جایگاه تبلیغاتی درست، ما را به اهداف تعیین شده‌ی کمپین می‌رسانند. به مجموعه فعالیت‌های تبلیغاتی چند جانبه که در آن هدف، مخاطب و برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود، کمپین تبلیغاتی گفته می‌شود. یک کمپین تبلیغاتی از ویژگی‌ها‌ و پارامترهایی برخوردار است که آن را از یک تبلیغ ساده متمایز می‌کند. دسترسی به استراتژی یک برند و برنامه‌ی کسب و کار یک کمپانی برای نوشتن کمپینی دقیق و کارا و هم‌چنین جلوگیری از اتلاف سرمایه لازم است. تا بتوان با استفاده از کمپین‌های تدوین شده، بیشترین باز‌خورد، آگاهی از برند، خدمات و محصولات را ایجاد نمود.

در مرحله‌ی اول، اهدافتان را تعریف کنید.

تعیین بازار هدف تبلیغات از موارد مهم برای اثربخشی یک کمپین تبلیغاتی شناخته می‌شود. این‌که آژانس تبلیغاتی آگاه باشد که برای تدوین پلن بازاریابی، چه بازاری را مدنظر قرار بدهد، راهکار اولیه است. تقسیم‌بندی جامعه هدف از منظر جغرافیایی، جمعیت‌شناسی، رفتارشناسی و… امکان‌پذیر خواهد بود. در نتیجه ملاک‌هایی از جمله سن، جنسیت، طبقه‌ی اجتماعی، سطح تحصیلات، علاقه، عادات، سرگرمی و… در شناخت مخاطب فایده خواهد شد. اگر تبلیغات شما برای گروه هدف در جایگاه‌های مناسب طراحی نشود، این امکان وجود دارد که به نتیجه‌ی دلخواهتان نرسید. داشتن مخاطبین هدف مشخص، اندازه‌گیری و رسیدن به اهداف، مسیر را هموار می‌کند.

بخش تحقیقات بازار به ما کمک می‌کند به نتایج مناسبی در مورد بازار هدف برسیم. باید بدانیم مخاطب به چه منابعی بیشتر رجوع می‌کند. از دل ماجرای تحقیقات بازار می‌توان نتیجه گرفت مخاطب ما جوانان، مدیران یا نونهالان و… هستند. این‌که جامعه هدف ما چه برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کنند؟ چه زمانی را به وبگردی می‌پردازند؟ یا این‌که چه محتوایی مورد استقبال آن‌هاست؟ موارد قابل بررسی‌ست. هم‌چنین تحقیق در مورد هزینه‌ها، نرخ بازگشت سرمایه و بسترها و روش‌های تبلیغاتی مورد بحث است. برای تعیین بودجه کمپین تبلیغاتی باید کل بودجه مورد نیاز را مشخص کرد، هزینه‌ها را به بخش‌های مختلف اختصاص داد و در آخر نرخ بازگشت سرمایه را پیش‌بینی کرد. برای کمپین شما تعیین یک جدول زمانی مهم است. زمان شروع کمپین و مدت زمان فعالیت آن را مشخص کنید. 

محتوای خلاقانه طراحی کنید.

در نظر گرفتن یک پیام خلاقانه، می‌تواند اثرگذاری کمپین را دو چندان کند، همان‌گونه که بهترین کمپین‌های تبلیغاتی کمپین‌های خلاق هستند. هماهنگی پیام با برند را باید مدنظر قرار داد. مختصر و مفید بودن پیام باعث ارتباط صحیح مخاطب می‌شود. از اغراق پرهیز کنید و به فکر فریب دادن مخاطب نباشید. این‌که زمان برگزاری کمپین را برای خودمان واضح کنیم، با اهمیت است. در اصل زمان برگزاری به نوع محصول و خدماتی که صنایع ارائه می‌دهند، به محل تبلیغات، بودجه و اهداف شما بستگی دارد. یک پیام خلاقانه و موثر انتخاب کنید. سادگی شرط اول است. ایده‌پردازی مناسب، مهم‌ترین فاکتور برای اثربخشی تبلیغ و دیده شدن توسط جامعه هدف خواهد بود. برای برتری نسبت به رقبا باید خلاق‌تر عمل کنید. ایده‌ها همان چیزهایی‌ هستند که شما را در خاطر مخاطبین ماندگار می‌کنند. انواع هویت بصری، هویت کلامی و هویت حرکتی مواردی هستند که باید به گونه‌ای طراحی شوند تا برند را به اهداف تعیین شده‌اش نزدیک‌ و نزدیک‌تر کنند. با این تعاریف می‌توان گفت: مهم‌ترین عنصر در تبلیغ، ایده‌پردازی آن است.

 

برای کمپین تبلیغاتی‌تان رسانه‌ی مناسب انتخاب کنید.

زمان اکران و تکرار آن مورد بحث است. کدام رسانه انتخاب مناسبی‌ست؟ با مشخص کردن بودجه‌ی تبلیغات، گامی محکم برای انتخاب رسانه برداشته‌اید. این‌که مخاطبین هدف، بیشتر با کدام یک از رسانه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و دنبال‌کننده‌ی آن هستند، موضوع بررسی و تحقیق شماست. رقبای ما کدام رسانه را انتخاب کرده‌اند؟

در این مرحله یک‌بار دیگر استراتژی برند(کسب و کار)‌تان را مرور کنید. بازار هدف را برای خودتان به وضوح بررسی دوباره کنید. به خصوصیات مخاطبین کمپین دقت کنید. نوع خدمات و چرخه‌ی عمر محصول را در نظر بگیرید. به‌صورت کلی طرحی را خلاصه‌نویسی کنید که برنامه‌ی کمپین را به‌طور جامع مشخص می‌کند. اهداف کمپین تبلیغاتی جمع‌بندی این روند است. حالا روی انتخاب رسانه‌های تبلیغاتی مناسب با برندتان تمرکز کنید.

 

 

مخاطبین کمپین بازاریابی شما به سه دسته تقسیم می‌شوند:

-کسانی که با برند شما آشنایی دارند.

-کسانی که در مورد برند شما فکر می‌کنند تا بتوانند درباره‌ی انتخاب آن تصمیم بگیرند.

-کسانی که برای انتخاب کردن برند شما در حال تصمیم‌گیری هستند.

 

ماموریت کمپین شما چیست؟ چشم‌انداز‌تان برای آینده چیست؟ هویت بصری‌تان را بازبینی کنید. رسانه‌ی تبلیغاتی، وسیله یا ابزاری‌ست که پیام و شعار تبلیغاتی را به مخاطبین هدف منتقل می‌کند و بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. صرفاً قصد ما فروش محصول نیست. انتقال یک پیام که جنبه‌ای مثبت داشته باشد، قانع‌کننده باشد و اعتماد را جلب کند، هدف اصلی‌ست. محل مناسب برای نمایش تبلیغ را مشخص کنید. زمان مناسب برای پخش را در نظر بگیرید. رویکرد رسانه مهم است.

 

حالا نوع تبلیغ را انتخاب کنید…

ATL رسانه‌های تبلیغاتی با مخاطب عام

TTL رسانه‌های تلفیقی تبلیغاتی

BTL رسانه‌های تبلیغاتی با مخاطب هدف

 

-تلویزیون و رادیو در سطح وسیع عمل می‌کنند و از نوع ATL هستند.

-رسانه‌های چاپی مانند: روزنامه، مجله، بروشور، کاتالوگ، بیلبورد و… جزو ATL هستند. پوشش این رسانه با توجه به نوع تبلیغ بسیار مناسب است.

-رسانه‌های آنلاین از نوع رسانه‌ی TTL هستند.

تبلیغات موبایلی، روش پرطرفداری در کسب و کارها به‌شمار می‌رود. چرا که امروزه ارتباط افراد با گوشی همراه بسیار زیاد است. تبلیغات موبایل و تبلیغات رسانه آنلاین نقاط مشترک دارند. یک وب‌سایت را می‌شود از طریق موبایل هم چک کرد. این نوع رسانه TTL است.

– از انواع  تبلیغات؛ هدایای تبلیغاتی، ایونت‌ها، سمپلینگ، رودشو و… جزو تبلیغات BTL می‌شود.

-تبلیغات بیلبورد، تبلیغ روی اتوبوس، تلویزیون‌های شهری و تبلیغات محیطی(OOH) از نوع رسانه‌ی ATL هستند.

حالا با توجه به نوع محصول و مخاطبین هدف تصمیم بگیرید کدام رسانه برای شما مفید است. کمپین‌های بازاریابی اهداف زیادی دارند. به‌دست آوردن مشتریان جدید، افزایش فروش، وفاداری مشتری، عرضه‌ی محصول جدید و جلب توجه به نام تجاری از اهداف این نوع فعالیت است. مراحل نوشتن یک کمپین تبلیغاتی نسبت به سیاست‌های تبلیغاتی تیم طراحی کمپین، متغیر است. در بعضی موارد، بررسی وضعیت و تعیین بودجه در مرحله‌ی اول قرار می‌گیرد. در روشی دیگر، شناخت مخاطب هدف و تهیه‌ی استراتژی از گام‌های نخست است. اما در کل داشتن یک کمپین قوی و با شرایط کیفی مناسب به فراهم آوردن تمامی این موارد بستگی دارد.

وقت آن رسیده است یک گزارش نهایی تهیه کنید.

در مرحله‌ی پایانی باید گزارش کاملی از عملکرد کمپین تبلیغاتی خود ایجاد کنید. به اهداف تعیین شده‌ی اولیه توجه کنید. از خودتان بپرسید درصد دستیابی شما نسبت به عملکرد کمپین چقدر بوده است؟ اگر هدف حفظ مشتری بوده، اطلاعات موجود در گزارش، باید نشان بدهد که کمپین چه تعداد مشتری را حفظ کرده است؟ و در آخر اگر هدف شرکت دستیابی به افراد بیشتری بوده، ارقام مربوط می‌تواند به شما بگوید کمپین چقدر توانسته موفق باشد.